آخرین اخبار
کد مطلب: 124412
بازخواني شروط 9 گانه رهبر معظم انقلاب درباره تاييد برجام
تاریخ انتشار : 1395/09/17 19:26:16
نمایش : 4805
حضرت آيت الله خامنه‌اي، سال گذشته در نامه‌اي به رئيس‌جمهور، دستورات مهمي پيرامون حفظ منافع ملي و مصالح عاليه کشور در خصوص نحوه اجراي برجام صادر کردند.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حضرت آيت الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در نامه‌اي به روحاني رئيس‌جمهور و رئيس شوراي‌عالي امنيت ملي، با اشاره به بررسيهاي دقيق و مسئولانه برجام در مجلس شوراي اسلامي و شوراي‌عالي امنيت ملي و عبور اين موافقتنامه از مجاري قانوني، دستورات مهمي را در خصوص رعايت و حفظ منافع ملي و مصالح عاليه کشور صادر و با برشمردن تأکيدات و الزامات ۹ گانه در اجراي برجام، مصوبه جلسه ۶۳۴ مورخ ۹۴/۵/۱۹ شوراي عالي امنيت ملي را با رعايت اين موارد و الزامات تأييد کردند.
 
متن نامه رهبر معظم انقلاب اسلامي به اين شرح است:
 
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحيم
 
جناب آقاي روحاني
رئيس‌جمهور اسلامي ايران و رئيس شوراي عالي امنيّت ملّي (دامت توفيقاته)
 
با سلام و تحيّت؛
اکنون که موافقت‌نامه‌ي موسوم به «برجام» پس از بررسي‌هاي دقيق و مسئولانه در مجلس شوراي اسلامي، کميسيون ويژه و ديگر کميسيون‌ها و نيز در شوراي عالي امنيّت ملّي، سرانجام از مجاري قانوني عبور کرده و در انتظار اعلام نظر اينجانب است، لازم ميدانم نکاتي را يادآور شوم تا جنابعالي و ديگر دست‌اندرکارانِ مستقيم و غيرمستقيم آن، فرصتهاي کافي براي رعايت و حفظ منافع ملّي و مصالح عاليه‌ي کشور در اختيار داشته باشيد.
 
۱) پيش از هر چيز لازم ميدانم از همه‌ي دست‌اندرکاران اين فرايند پرچالش، در همه‌ي دوره‌ها از جمله هيئت مذاکره‌کننده‌ي اخير که در توضيح نقاط مثبت و در اصلِ تثبيت آن نقاط همه‌ي سعي ممکن خود را به کار بردند، و نيز از منتقداني که با ريزبينيِ قابل تحسين، نقاط ضعف آن را به همه‌ي ما يادآور شدند و مخصوصاً از رئيس و اعضاي کميسيون ويژه‌ي مجلس و نيز از اعضاي عالي‌مقام شوراي عالي امنيّت ملّي که با درج ملاحظات مهمّ خود، برخي از نقاط خلأ را پوشش دادند، و سرانجام از رئيس و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي که با تصويب طرحي محتاطانه، راه درست اجرا را به دولت ارائه کردند، و نيز از رسانه‌ي ملي و نويسندگان مطبوعات کشور که با همه‌ي اختلاف‌نظرها، در مجموع تصوير کاملي از اين موافقت‌نامه در برابر افکار عمومي نهادند، قدرداني خود را اعلام دارم. اين مجموعه‌ي پر حجم کار و تلاش و فکر در مسئله‌اي که گمان ميرود از جمله‌ي مسائل به ياد ماندني و عبرت‌آموز جمهوري اسلامي باشد، در خور تقدير و مايه‌ي خرسندي است. به همين دليل با اطمينان ميتوان گفت که پاداش الهي براي اين نقش آفريني‌هاي مسئولانه، مشتمل بر نصرت و رحمت و هدايت ذات حضرت حق خواهد بود، ان‌شاءالله؛ زيرا وعده‌ي نصرت الهي در برابر نصرت دين او، تخلّف‌ناپذير است.
 
۲) جنابعالي با سابقه‌ي چند دهه حضور در متن مسائل جمهوري اسلامي، طبعاً دانسته‌ايد که دولت ايالات آمريکا، در قضيّه‌ي هسته‌اي و نه در هيچ مسئله‌ي ديگري، در برابر ايران رويکردي جز خصومت و اخلال در پيش نگرفته است و در آينده هم بعيد است جز اين روش عمل کند. اظهارات رئيس‌جمهور آمريکا در دو نامه به اينجانب مبني بر اينکه قصد براندازيِ جمهوري اسلامي را ندارد، خيلي زود با طرف‌داري‌اش از فتنه‌هاي داخلي و کمک مالي به معارضان جمهوري اسلامي، خلاف واقع از آب درآمد و تهديدهاي صريح وي به حمله‌ي نظامي و حتّي هسته‌اي –که ميتواند به کيفرخواست مبسوطي عليه وي در دادگاه‌هاي بين‌المللي منتهي شود– پرده از نيّت واقعي سران آمريکا برداشت. صاحب‌نظران سياسي عالَم و افکار عمومي بسياري از ملّتها، بوضوح تشخيص ميدهند که عامل اين خصومت تمام‌نشدني، ماهيّت و هويّت جمهوري اسلامي ايران است که برخاسته از انقلاب اسلامي است. ايستادگي بر مواضع بر حقّ اسلامي در مخالفت با نظام سلطه و استکبار، ايستادگي در برابر زياده‌طلبي و دست‌اندازي به ملّتهاي ضعيف، افشاي حمايت آمريکا از ديکتاتوري‌هاي قرون وسطائي و سرکوب ملّتهاي مستقل، دفاع بي‌وقفه از ملّت فلسطين و گروه‌هاي مقاومت ميهني، فرياد منطقي و دنياپسند بر سر رژيم غاصب صهيونيست، قلمهاي عمده‌اي را تشکيل ميدهند که دشمني رژيم ايالات متّحده‌ي آمريکا را بر ضدّ جمهوري اسلامي، براي آنان اجتناب‌ناپذير کرده است؛ و اين دشمني تا هنگامي که جمهوري اسلامي با قدرت دروني و پايدار خود، آنان را مأيوس کند ادامه خواهد داشت.
 
چگونگي رفتار و گفتار دولت آمريکا در مسئله‌ي هسته‌اي و مذاکرات طولاني و ملال‌آور آن، نشان داد که اين نيز يکي از حلقه‌هاي زنجيره‌ي دشمني عنادآميز آنان با جمهوري اسلامي است. فريب‌کاري آنان در دوگانگي ميان اظهارات اوّليّه‌ي آنان که با نيّت قبول مذاکره‌ي مستقيم از سوي ايران انجام ميشد، با نقض عهدهاي مکرّر آنان در طول مذاکرات دوساله و همراهي آنان با خواسته‌هاي رژيم صهيونيستي و ديپلماسي زورگويانه‌ي آنان در رابطه با دولتها و مؤسّسات اروپاييِ دخيل در مذاکرات، همه نشان‌دهنده‌ي آن است که ورود فريب‌کارانه‌ي آمريکا در مذاکرات هسته‌اي، نه با نيّت حل‌وفصل عادلانه، که با غرض پيشبرد هدفهاي خصمانه‌ي خود درباره‌ي جمهوري اسلامي صورت گرفته است.
 
بي‌شک حفظ هوشياري نسبت به نيّات خصمانه‌ي دولت آمريکا و ايستادگي‌هايي که بر اثر آن در طول مسير مذاکرات از سوي مسئولان جمهوري اسلامي به کار رفت، توانست در موارد متعدّدي، از ورود زيانهاي سنگين جلوگيري کند. با اين حال، محصول مذاکرات که در قالب برجام شکل گرفته است، دچار نقاط ابهام و ضعفهاي ساختاري و موارد متعدّدي است که در صورت فقدان مراقبت دقيق و لحظه‌به‌لحظه،‌ ميتواند به خسارتهاي بزرگي براي حال و آينده‌ي کشور منتهي شود.
 
۳) بندهاي نه‌گانه‌ي قانون اخير مجلس و ملاحظات ده‌گانه‌ي ذيل مصوّبه‌ي شوراي عالي امنيّت ملّي، حاوي نکات مفيد و مؤثّر است که بايد رعايت شود، با اين حال برخي نکات لازم ديگر نيز هست که همراه با تأکيد بر تعدادي از آنچه در آن دو سند آمده است،‌ اعلام ميگردد.
 
اوّلاً: از آنجا که پذيرش مذاکرات از سوي ايران اساساً با هدف لغو تحريمهاي ظالمانه‌ي اقتصادي و مالي صورت گرفته است و اجرائي شدن آن در برجام به بعد از اقدامهاي ايران موکول گرديده، لازم است تضمين‌هاي قوي و کافي براي جلوگيري از تخلّف طرفهاي مقابل، تدارک شود، که از جمله‌ي آن اعلام کتبي رئيس‌جمهور آمريکا و اتّحاديه‌ي اروپا مبني بر لغو تحريمها است. در اعلام اتّحاديه‌ي اروپا و رئيس‌جمهور آمريکا، بايد تصريح شود که اين تحريمها بکلّي برداشته شده است. هرگونه اظهاري مبني بر اين‌که ساختار تحريمها باقي خواهد ماند، به‌منزله‌ي نقض برجام است.
 
ثانياً: در سراسر دوره‌ي هشت‌ساله، وضع هرگونه تحريم در هر سطح و به هر بهانه‌اي (از جمله بهانه‌هاي تکراري و خودساخته‌ي تروريسم و حقوق بشر) توسّط هر يک از کشورهاي طرف مذاکرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظّف است طبق بند ۳ مصوّبه‌ي مجلس، اقدامهاي لازم را انجام دهد و فعّاليّتهاي برجام را متوقّف کند.
 
ثالثاً: اقدامات مربوط به آنچه در دو بند بعدي آمده است، تنها هنگامي آغاز خواهد شد که آژانس، پايان پرونده‌ي موضوعات حال و گذشته (PMD) را اعلام نمايد.
 
رابعاً: اقدام در مورد نوسازي کارخانه‌ي اراک با حفظ هويّت سنگين آن، تنها در صورتي آغاز خواهد شد که قرارداد قطعي و مطمئن درباره‌ي طرح جايگزين و تضمين کافي براي اجراي آن منعقد شده باشد.
 
خامساً: معامله‌ي اورانيوم غني‌‌شده‌ي موجود در برابر کيک زرد با دولت خارجي در صورتي آغاز خواهد شد که قرارداد مطمئن دراين‌‌باره همراه با تضمين کافي منعقد شده باشد. معامله و تبادل مزبور، بايد بتدريج و در دفعات متعدّد باشد.
 
سادساً: مطابق مصوّبه‌ي مجلس،‌ طرح و تمهيدات لازم براي توسعه‌ي ميان‌مدّت صنعت انرژي اتمي که شامل روش پيشرفت در مقاطع مختلف از هم‌اکنون تا پانزده سال و منتهي به ۱۹۰ هزار سو است،‌ تهيّه و با دقّت در شوراي عالي امنيّت ملّي بررسي شود. اين طرح بايد هرگونه نگراني ناشي از برخي مطالب در ضمائم برجام را برطرف کند.
 
سابعاً: سازمان انرژي اتمي، ‌تحقيق و توسعه در ابعاد مختلف را در مقام اجرا به‌گونه‌اي سامان‌دهي کند که در پايان دوره‌ي هشت‌ساله هيچ کمبود فنّاوري براي ايجاد غني‌سازيِ مورد قبول در برجام وجود نداشته باشد.
 
ثامناً: توجّه شود که در موارد ابهام سند برجام، ‌تفسير طرف مقابل مورد قبول نيست و مرجع، متن مذاکرات است.
 
تاسعاً: وجود پيچيدگي‌ها و ابهامها در متن برجام و نيز گمان نقض عهد و تخلّفات و فريب‌کاري در طرف مقابل بويژه آمريکا، ايجاب ميکند که يک هيئت قوي و آگاه و هوشمند، براي رصد پيشرفت کارها و انجام تعهّدات طرف مقابل و تحقق آنچه در بالا بدان تصريح شده است،‌ تشکيل شود. ترکيب و وظايف اين هيئت بايد در شوراي عالي امنيّت ملّي تعيين و تصويب شود.
 
با توجّه به آنچه ذکر شد، مصوبه‌ي جلسه‌ي ۶۳۴ مورخ ۹۴/۵/۱۹ شوراي عالي امنيّت ملّي با رعايت موارد ياد شده تأييد ميشود.
 
در خاتمه همان‌طور که در جلسات متعدّد به آن‌جناب و ديگر مسئولان دولتي يادآور شده و در جلسات عمومي به مردم عزيزمان گوشزد کرده‌ام، رفع تحريمها هر چند از باب رفع ظلم و احقاق حقوق ملّت ايران کار لازمي است، ليکن گشايش اقتصادي و بهبود معيشت و رفع معضلات کنوني جز با جدّي گرفتن و پيگيري همه‌‌جانبه‌ي اقتصاد مقاومتي ميسّر نخواهد شـد. اميد است که مراقبت شود که اين مقصود با جدّيّت تمام دنبال شود و بخصوص به تقويت توليد ملّي توجّه ويژه صورت گيرد و نيز مراقبت فرماييد که وضعيّت پس از برداشته شدن تحريمها، به واردات بي‌رويّه نينجامد، و بخصوص از وارد کردن هرگونه مواد مصرفي از آمريکا جدّاً پرهيز شود.
 
توفيقات جنابعالي و ديگر دست‌اندرکاران را از خداوند متعال مسئلت مينمايم.
 
سيّدعلي خامنه‌اي
۲۹ مهرماه ۹۴
 
انتهاي پيام/
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس